Autobedrijf Livron
Paul School
Hultenhoek 7
5826 AE Groeningen
info@autobedrijflivron.nl
06 43 00 08 89
Stuur WhatsApp bericht (klik hier)
Maandag: op afspraak
Dinsdag: 09:00 - 17:30
Woensdag: 09:00 - 17:30
Donderdag: 09:00 - 17:30
Vrijdag: 09:00 - 17:30
Zaterdag: 9:00 - 16:00
APK benzine: € 45,-
APK diesel: € 59,99
Uurtarief: € 60,-
Een APK is een verplichte Europese keuring. Het is een momentopname waarbij gekeken wordt of je voertuig voldoet aan de minimale veiligheid,- milieu- en registratie eisen om deel te mogen nemen aan het verkeer. Indien de auto goed (of afgekeurd) wordt, meld ik dat bij het RDW.
Heb je wel eens op een APK rapport gekeken? Hier staat ook netjes op vermeld als je bandenprofiel-diepte tijdens een APK keuring nog net voldoende is, maar dat de keurmeester inschat dat je banden voordat de volgende APK keuring plaats vind versleten zijn. Dan dient er dus eerder actie ondernomen moet worden. Dit noemt met adviespunten. Ook de uitgevoerde reparaties na een keuring die wel zijn uitgevoerd staan vermeld op je APK rapport.
Het is tevens belangrijk om te weten dat een APK niet per se zorgt voor een technisch goede auto. Hier kan ik een leuk voorbeeld van geven.
Een accu mag volgens de APK regelgeving bijna leeg zijn, als de accu voor de APK maar vast aan de auto gemonteerd is; hij mag niet los zitten. Het gaat er met de APK dus bijvoorbeeld om dat de accu niet uit een auto ‘vliegt’ bij een ongeluk. Dat de auto er vervolgens 1 maand later niet meer mee start is voor een APK keuring op dat specifieke moment niet belangrijk. Voor jouw als berijder is een goede startcapaciteit natuurlijk wel van belang. Bij onderhoud controleer ik (onder meer) altijd jouw accu op startcapaciteit, laad- en startspanning. Zorg dus ook altijd voor je onderhoud én APK.
Meer weten over de regelgeving van de APK? Dat is voor iedereen inzichtelijk op:
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos
Iedereen weet eigenlijk wel; onderhoud is belangrijk. Maar waarom nou eigenlijk? Vaak hoor ik: ‘’ik heb dit jaar maar 5000km met de auto gereden.. of.. ik wil de auto toch binnenkort weg doen’’. Laat ik voorop stellen; jij beslist wat wij uitvoeren. Maar dat wil niet altijd zeggen dat het ook technisch het beste is. Daarover geef ik uiteraard deskundig advies.
Ik kan hier een leuk voorbeeld over geven. Bij een bepaalde auto moeten bougies om de 60.000km of 4 jaar vervangen worden. Maar de klant in kwestie rijdt elk jaar “maar 5000km per jaar”. De bougies zijn inmiddels 6 jaar oud. De klant start op een dag zijn auto; de viercilindermotor loopt vervolgens onregelmatig op drie cilinders. De auto moet opgesleept worden en wordt (meestal) uitgelezen met een computer. “Ontstekingsfout op een cilinder” zegt de computer. De kans is groot dat het aan de bougies ligt; deze zijn immers te oud. Maar na het vervangen van de vier bougies; loopt de motor nog steeds niet goed. Wat blijkt; de slechte bougies zorgen de afgelopen maanden al voor een onregelmatige ontsteking. Bobines, die zorgen voor een ontsteking, kunnen daar niet tegen en gaan stuk.
Mijn ervaring is dat de kleine besparingen op korte termijn leiden tot hogere kosten op lange termijn.
Immers is afslepen, uitlezen, bougies en bobine(s) vervangen prijziger dan alleen bougies tijdens onderhoud.